Onhan se metsästyskortin hankinta ollu mielessä ensimmäisen kerran varmaan jo n. 10-vuotiaana, eli lähes kymmenen vuotta sitten, kun olin mukana metsästysseuran hirvijahdeissa. Sillon se hankkiminen taisi jäädä siihen ajatukseen, että tositilanteessa se eläin jäisi kuitenkin kaatamatta. Koskaan en päässyt hirven ampumistilannetta näkemään, mutta pistämisen, suolestamisen, hirvivajalle kuskaamisen, nylkemisen ja paloittelun olen nähnyt monet kerrat, eikä se ole koskaan "tuottanut tuskaa". 

No tänä päivänä, kun olen pian 3 linnustuskautta tutustunut avomiehen seurassa linnustuksen saloihin, niin metsästyksen maailma on auennut minulle merkittävästi. Uskoisin olevani nyt myös henkisesti sen verran kasvanut, että tositilanteessa toimiminen ei tuottaisi vaikeuksia, etenkin kun olen avokin seurassa nähnyt sen tapahtuman kulun kun lintu ammutaan, eikä sekään ole tuntunut ollenkaan pahalta.

Kotiuduin juuri kolmannelta ja samalla viimeiseltä kurssi iltamalta. Voin lämpimästi suositella kurssia ihan kaikille niin naisille, kuin miehillekkin, vaikka se ei olekkaan välttämätön metsästäjäkortin saamiseksi, mutta valmistaa kuitenkin tutkintoon.. Riistawebin tapahtumaosion kautta löytää helposti omalla paikkakunnallaan järjestettävät kurssit, sekä tutkinnot ym. Kurssi sisältää teoriaa mm. metsästyslaeista- ja asetuksista, lajintuntemuksesta.. Lisäksi kurssiin kuuluu rataharjoittelu.

Seuraavaksi olis sitten vuorossa itse tutkinto. Huomenna olis ensimmäinen mahdollisuus lähteä yrittämään, mutta taidan mennä vasta ensi viikon torstaina kun olen rauhassa saanut tutustua myös tuohon metsästäjän oppaaseen jonka hain kirjastosta lainaksi. Kirjan saa myös ostaa netistä alk. 30e, Suomalainen kirjakauppa myy kuulemma yli tuplahintaan ;) Loppuun pari tämänpäiväistä kuvaa: